Van alles anders naar het 'nieuwe normaal'

15 mei 2020
Door Anne-Jan de Jong
Leestijd: 4 minuten

Alles gaat de afgelopen maanden een beetje anders. We werken anders, we benutten onze vrije tijd anders, we ondernemen anders en we voelen ons misschien ook anders. Soms ben ik helemaal klaar met al deze verplichte veranderingen, maar...we leren ook. Tenminste, ik heb de afgelopen twee maanden ontdekt dat: 

  • Je eettafel als tafeltennistafel gebruiken een fantastisch idee en een perfect tijdverdrijf is.
  • Ik weet hoe ik een boor moet bedienen en eigenhandig, nou ja, met twee paar handen, een kast kan uittekenen en in elkaar zetten (ja, dit is een stukje pure uitsloverij). Ik heb ook geleerd dat er oneindig veel schroeven, bouten, moeren en pluggen zijn en dat medewerkers van de bouwmarkt bijzonder ingewikkelde vragen gaan stellen en gaan zuchten wanneer je als een onwetend schaap om ‘pluggen voor je muur’ vraagt.
  • Een werkomgeving waar je gewoon af en toe je joggingbroek aan mag iets is waar ik wel voor wil pleiten.

Naast al deze kennis waar ik de rest van mijn leven iets aan heb, heeft me ook geleerd dat ik heel veel waarde hecht aan sociaal contact en mijn vrienden en familie meer mis dan al het andere. Want geef toe, we verlangen allemaal best wel naar die bbq-avonden en gezellige borrels in het weekend, toch?

Van stilstand naar groei

En dat lijkt langzaam weer wat dichterbij te komen. Premier Rutte kwam namelijk vorige week tijdens de persconferentie met een routekaart waarmee zichtbaar werd dat de regels stap voor stap iets versoepeld worden. Fuifje! Ik merk dat ik weer even moet gaan zoeken naar hoe dat normale leven ook alweer moet. Én ik realiseer me dat ik nooit meer gedachteloos een broodje met mijn blote handen pak nadat ik een winkelkar heb aangeraakt. Ik denk dat we allemaal met een beetje smetvrees uit deze periode komen.  

Naast dat het voor mij zoeken is, moeten natuurlijk ook alle bedrijven zoeken naar hun functioneren in dit ‘nieuwe normaal’ voor de komende tijd. Want hoe zorg je er als horeca-ondernemer, als kapper, als groenteboer of als kledingzaak voor dat je in deze 1,5-meter maatschappij groeit. De afgelopen tijd hebben we allemaal een beetje stilgestaan. Behalve ik, ik heb namelijk leren boren. Maar bedrijfstechnisch gezien waren de meesten bezig met overleven en niet met groeien. En wat mij betreft is het nu hoog tijd om te kijken hoe we van die stilstand, of zelfs achteruitgang, nu weer vooruit kunnen kijken! Hoe je dat online kunt aanpakken? Daar hebben wij wel wat ideeën over.  

1. Combineer on- en offline

De nieuwe regels maken het soms ingewikkeld of bijna onmogelijk om de gewenste omzet te genereren.  Combineer daarom jouw fysieke capaciteit met online bestellingen. Het vergt een andere werkwijze, maar door jezelf online in de kijker te spelen, kun je de verplichte lege plekken in jouw zaak opvullen met online bestellingen. Er worden veel handvatten geboden, dus ook als je geen online know-it-all bent, kun je met minimale middelen een online aanbod aanbieden. Zo zetten wij Bezorgchef op, waarmee je kosteloos jouw gerechten (of andere producten) online kunt aanbieden zonder een webshop te hoeven (laten) bouwen!

Bezorgchef

2. Stay social

“Ik heb nu wel wat anders aan mijn hoofd”, hoor ik je denken als ik hier begin te ratelen over social media. Snap ik, maar het is nu zo belangrijk om te zorgen dat men je niet vergeet. Helaas zie je jouw klanten of potentiële klanten (bijna) niet meer. Dan zijn social media super geschikt om jouw doelgroep toch te bereiken! Zet social media en e-mailmarketing in om mensen te inspireren, tips te geven, je aanbod te laten zien of gewoon om ze op de hoogte te houden van wat er bij jou achter de schermen gebeurt. Door deze middelen ook nu campagnematig in te zetten, blijft iedereen op de hoogte van wat je doet en blijft jouw merk ‘top of mind’! 

3. Fans

Ik vind naar een vreemde kapper gaan een ongemakkelijke aangelegenheid. Ik spring een gat in de lucht wanneer ze aankomt met een kop thee en de LINDA van 3 jaar geleden, omdat ik me dan tenminste niet meer verplicht voel om uit te wijden over mijn meest recente vakantie, mijn komende vakantie of wat voor werk ik eigenlijk doe. Nu heb ik echter al een aantal jaar een vaste kapster, waar ik graag kom en waar ik die LINDA niet eens opensla omdat we elkaar van alles te vertellen hebben. Je kan wel zeggen dat ik fan ben en dat ik wil dat zij blijft bestaan. 

Daarom schafte ik een paar weken terug een giftcard aan op gifitoo.com om haar een steuntje in de rug te bieden toen ze gesloten was. En zo heeft vrijwel iedere onderneming fans. Maak daar gebruik van! Gifitoo is een van de voorbeelden waarmee jouw fans je een steuntje in de rug kunnen bieden, maar er zijn nog genoeg andere initiatieven te bedenken waarmee je, zonder wanhoop uit te stralen uiteraard, kunt groeien met hulp van jouw vaste klanten. 

Ik hoop dat deze tips jou helpen om de spreekwoordelijke schouders eronder te zetten en zowel on- als offline de komende periode vooruit te kunnen kijken! 

Wil je graag advies over jouw online aanwezigheid, loop je tegen bepaalde uitdagingen aan of wil je gewoon heel graag weten hoe je jouw eettafel transformeert tot tafeltennistafel? Schrijf je in voor een gratis online brainstorm of neem contact op! Dan help ik je verder.

chevron-down