4 tips om de zomerdagen op kantoor goed te benutten

25 juli 2019
Door Sander Terpstra
Leestijd: 4 minuten

Ah, zomervakantie…heerlijk! Tijd om op te laden en volop te genieten van de zon, de rust en een zee aan vrije tijd. Maar, de zomer is ook hét moment om jouw online (toekomst) plannen op orde te brengen. Dus, voor de momenten dat je niet met een pain du fromage als ontbijt voor je chalet aan de Côte d’Azur zit, geven wij je 4 tips om je zomerdagen op kantoor perfect te benutten.

1. Blijf online, online, online

Vroeger, zegt deze 25-jarige oma, vroeger was bijna iedereen tijdens de vakantie offline. Ik weet nog wel dat mijn vader zich scheel betaalde aan een uurtje wifi op onze Franse camping om toch even z’n mail te checken. En wilde je weten wat voor weer het de komende week werd? Dan ging je met het hele gezin, voor het boodschappen doen in de Carrefour, naar een internetcafé om de weersvoorspellingen te bekijken op zo’n prehistorische kast die een kind van 10 nu niet meer als computer zou kunnen identificeren. We kunnen het er dus over eens zijn dat de Nederlander een aantal jaar geleden op vakantie offline was.

Maar met de opkomst van goede wifi op de meeste vakantie-adressen en het gebruik van je mobiele abonnement binnen de hele EU, is dat compleet veranderd. Tel hier een flinke portie vrije tijd bij op en… je hebt het perfecte moment om jouw doelgroep online te bereiken! 

Maak dus tijdens de vakantieperiode gebruik van online advertising om je naamsbekendheid te vergroten, leads te verzamelen of conversies te genereren, zodat je ook in de zomer top-of-mind wordt of blijft! Houd hierbij rekening met de bezigheden en globale vakantieplannen van je doelgroep. Bovendien zetten veel bedrijven hun advertentiebudgetten tijdens de vakantieperiode omlaag, dat betekent: minder concurrentie en meer kansen voor jou! 

2. Gebruik de tijd om na te denken over de komende maanden

Over het algemeen is het tijdens de zomerperiode iets rustiger met mailverkeer en urgente telefoontjes van klanten, collega’s of opdrachtgevers. Gebruik deze rust en tijd om na te denken over de komende maanden. Als het goed is beschikt jouw organisatie over een online strategie. Een online strategie bevat zaken als je online doelstellingen, doelgroepen en je middelenmix. De basis voor al je online activiteiten dus! Heb je nou nog geen online strategie? Dan moet je eigenlijk eerst die spreekwoordelijke koe bij de horens vatten! Ook daar leent de zomerperiode zich prima voor. En heb je geen idee waar je dan moet beginnen? Dan kunnen wij je gewoon een handje helpen.

Beschikt jouw organisatie wel al over een online strategie? Dan kun je deze gebruiken om je campagnes, online middelen en activiteiten op te baseren. Pak jouw kernwaarden, online doelstellingen, persona’s en customer journey (klantreis) erbij en werk van lange termijn (campagnes) naar korte termijn (middelen, actiepunten). Plan brainstorms in met de collega’s die niet lui zitten te wezen op een Spaanse playa en vul zo jouw (content)kalender voor de komende periode met knallende campagnes en creatieve content. 

3. Niet lullen maar poetsen

Het is een inkopper, het is simpel, maar soms is het leven ook gewoon best wel simpel. Pak die poetsdoek, de stofzuiger en een grote vuilniszak erbij en geef jouw kantoor een grote schoonmaakbeurt. Een opgeruimde werkplek heeft een positieve invloed op je werkprestaties (echt waar, dat zegt dit onderzoek). Rust op je werkplek, rust in je hoofd. En dus meer ruimte om creatief te denken en die knallende campagnes van tip twee ook daadwerkelijk te bedenken.

4. Maak gebruik van tools om je online content in te plannen

Is het moment dan toch echt daar en vertrek jij, als online marketeer of verantwoordelijke voor de marketing, naar Toscane om twee weken lang pasta te nuttigen en je fysieke en mentale inspanningen tot een absoluut minimum te beperken? Dan wil je natuurlijk alles goed achterlaten en niet dat alle online communicatie stil komt te liggen wanneer jij er niet bent!

Gelukkig kun je tegenwoordig vrijwel alle online content inplannen. Daar zijn een legio aan tools voor te vinden, maar wij houden het zelf graag simpel. Facebookposts én advertenties plan je eenvoudig in via Facebook Business Manager, Pinterest heeft tegenwoordig ook haar eigen ingebouwde inplantool en voor Twitter en LinkedIn kun je Hootsuite of Buffer gebruiken. Deze twee tools zijn overigens voor al je social mediakanalen te gebruiken, als je het fijn vindt om alles op één plek in te plannen. 

Maak je gebruik van een WordPress website? Dan plan je ook heel eenvoudig vooraf geschreven blogs in door een toekomstige publicatiedatum in te stellen. Voor het versturen van nieuwsbrieven en mails geeft Mailchimp je de mogelijkheid om in te plannen, zodat jouw volgers ook in de zomer op de hoogte blijven!

Tot slot hebben we dan nog Instagram. Veel tools beweren Instagram voor je in te plannen, maar verzenden in werkelijkheid alleen een reminder op het moment dat je de post moet plaatsen. Daar heb je in dit geval dus niet veel aan. Hootsuite heeft deze optie wel en plant het daadwerkelijk voor je in. Maar, Instagram is wel hét medium dat zich leent voor relevante posts op het moment zelf. Onze tip? Bedenk tijdens een brainstorm een paar ‘algemene’ posts, maar gebruik vervolgens een van je collega’s als ‘inplantool’ zodat hij of zij het bijhouden van het Instagramaccount van je over kan nemen.

Zo, hopelijk zorgen deze tips ervoor dat jij de komende periode vol goede moed aan de slag kunt! Oh en wij? Wij doen niet aan vakantie. Of ja, dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar we staan wel gewoon de hele zomer voor je klaar! Dus heb je een vraag over deze blog of denk je dat je wel wat hulp kunt gebruiken met jouw online strategie, campagnes, schoonmaakbeurt (we lenen onze Henry met liefde een keertje uit voor een workshop) of toekomstplannen? Neem dan contact met ons op!

chevron-down