Vanaf maart 2024 is de Digital Markets Act (DMA) ingegaan, die grote bedrijven zoals Google strengere regels oplegt. Deze grote bedrijven worden gezien als 'gatekeepers' en moeten zelf zorgen dat ze toestemming van gebruikers hebben (Cookie Consent) voordat ze hun advertentiediensten gebruiken.
Dus, in plaats van dat website-eigenaren dit regelen, moeten bedrijven zoals Google nu zelf de gebruikerstoestemming regelen voor hun belangrijkste services. Om hieraan te voldoen heeft Google hun ‘Consent Mode’ uitgebreid met een nieuwe versie: Consent Mode v2.
Google Consent Mode is een functie in Google Tag Manager. Het is ontstaan omdat gebruikers altijd hun toestemming moeten verlenen om cookies te plaatsen. Met Google Consent Mode kunnen website-eigenaren op een gebruiksvriendelijke manier toestemming verzamelen voor het gebruik van cookies en het verwerken van gegevens van websitebezoekers.
Simpel gezegd zijn cookies kleine tekstbestanden die websites op je apparaat zetten om bij te houden hoe je surft. Ze onthouden onschuldige dingen zoals je taalkeuze en wat je in je winkelwagentje hebt, maar ook uitgebreidere info voor persoonlijke advertenties en om je gedrag over verschillende sites te volgen.
Cookies zijn belangrijk voor online marketing, omdat ze helpen om:
Om de privacy van internetgebruikers beter te beschermen, zijn er nieuwe regels voor cookies. Websites moeten nu eerst duidelijk toestemming vragen voordat ze niet-essentiële cookies plaatsen. Dat betekent dat ze open kaart moeten spelen over welke cookies ze gebruiken, waarom en hoe ze de data beheren.
De regels benadrukken ook dat gebruikers actief moeten instemmen met cookies; het volstaat niet meer als ze gewoon doorgaan met surfen. Bovendien moeten gebruikers hun keuzes net zo makkelijk kunnen aanpassen of intrekken als dat ze deze hebben gegeven.
Google raadt aan om een erkend Consent Management Platform (CMP) te gaan gebruiken. Dit betekent dat simpele, zelfgemaakte cookiebanners niet langer voldoen. Bij Skeps adviseren wij een zeer gebruiksvriendelijke en erkende CMP: CookieBot.
CookieBot is een tool die je kan helpen om ervoor te zorgen dat voor jouw website alles is geregeld rondom het plaatsen van cookies. Bovendien zorgt de software van CookieBot ervoor dat dit ook altijd up-to-date is voor jouw site. Zo hoef jij je nooit zorgen te maken of jouw website voldoet aan de huidige en toekomstige regelgeving. Ideaal!
CookieBot plaatst een banner op je website die de bezoeker de keuze biedt welke cookies er geplaatst mogen worden. Dit werkt op elke soort website, of je nu WordPress, Storyblok, of een ander CMS gebruikt.
CookieBot heeft 3 belangrijke functionaliteiten:
Zeker! Wij leveren als officiële reseller van CookieBot een gepersonaliseerde cookiebanner die perfect aansluit bij jouw website. Zo zorgen we ervoor dat jouw website voldoet aan de nieuwe regelgeving en optimaal blijft presteren.