Ja ja, daar zijn we weer met een hele lijst vol met nieuwe webdesign trends! Wil je weer even helemaal op de hoogte gebracht worden van de nieuwste trends van dit moment? Scroll dan even verder.
Je ziet de darkmodus tegenwoordig overal: YouTube, Twitter, Instagram en zelfs WhatsApp. Je kan je afvragen: waarom? Wat is de toegevoegde waarde van deze dark modus?
Nou, diverse partijen zeggen dat het beter voor je gezondheid én dat het een positief effect heeft op de batterijduur van je telefoon. Je herkent het zelf vast ook wel, dat je tot diep in de nacht achter het beeldscherm zit en na verloop van tijd veel last krijgt van je ogen. Door het gebruik van dark mode kan je dit voorkomen! Of... je kunt gewoon op tijd gaan slapen natuurlijk. Nog beter voor je gezondheid 😉
Het hamburger menu kennen we inmiddels wel van de mobiele weergave van websites. Maar het komt steeds vaker voor dat deze ook toegepast wordt op de desktop variant van een website. Het resultaat? Een super minimalistische en overzichtelijke navigatie.
Auteur: Marco Caprotti Risa hiyama
Hiermee bedoelen we lay-outs met uitbundige vormen, rotaties, overlappingen en/-of afwijkingen in het algemeen. Designers zijn al een tijdje bezig om het eeuwenoude rasterpatroon te breken. Zo maken ze tegenwoordig gebruik van elementen die overlappen met elkaar en blokken die asymmetrisch zijn geplaatst.
Website: Swab the world
Je ziet het steeds meer: het gebruik van grote, paginavullende lettertypes. Als je meerdere website bekijkt, zal het je misschien wel opvallen dat de headers/koppen veelal bold zijn en de afbeelding juist wat minder ruimte in beslag neemt. Het is niet dat heldere titels een nieuwe trend is, maar wel de manier waarop de titels ontworpen zijn. Zware lettertypen (bold of heavy) zorgen ervoor dat de boodschap beter overkomt en het geeft het ontwerp een moderne en eigentijdse uitstraling.
Voorbeeld: Victor
Audio verandert ons gebruik van het internet. Een digitale marketing trend is dan ook: de ingesproken zoekopdrachten. Denk hierbij aan Siri, Amazon Alexa, Google assistent. Je kunt ook nog een stap verder denken en VUI op je eigen website inzetten. Het is misschien niet een webdesign trend maar het draagt wel zeker bij aan de user experience van je website of webshop.
Auteur: Gleb Kuznetsov
Het was een zeldzame verschijning, maar tegenwoordig vind je dit handige effect steeds vaker terug op websites.
Het effect wordt vaak gebruikt voor navigatiebalken of tekst achtergronden van afbeeldingen. Voorheen was dit moeilijk te implementeren, maar met de nieuwe stylesheet-eigenschap wordt het nu door de meeste moderne browsers ondersteund. Het gebruik van het frosted glass effect ziet er modern uit en geeft je website een app-uitstraling.
Website: Alberto Conti
Hold your horses. Zie je het al voor je: een beamer, popcorn en anderhalve liter cola? Een website waarbij je gewoon in een interactieve bioscoop zit. AWESOME toch? Dit is wat Sophisticated 3D graphics doen. Je hebt deze graphics in verschillende varianten. In sommige gevallen zijn het ‘gewone’ 3D weergaven en in andere gevallen zijn het video’s die interactief worden afgespeeld op basis van scrollen. Deze graphics worden ingezet voor verfijning, om gebruiksgemak te vergroten en om een extra dimensie te geven aan storytelling op een website.
Het bieden van een optimale scrollervaring op een website, webshop of webapp kan ingewikkeld zijn. De scroll snap maakt het mogelijk om de schuifpositie van een slider of andere elementen op een specifiek punt ‘klem’ te zetten nadat de gebruiker gescrold heeft. Hierdoor krijg je een duidelijke focus en voorkom je dat bepaalde inhoud afgesneden wordt op een punt waar je dat helemaal niet wilt.
Website: Cuberto
Zo, nu ben je weer helemaal op de hoogte! Hebben we de hoogtepunten benoemd of heb jij nog een paar leuke design trends up your sleeve? Laat het ons weten!