Naar hoofdinhoud Naar voettekst

Stap nu over op Google Analytics 4

Auteur
Jesper Pen
Leestijd

Misschien heb je al gehoord dat Google een nieuwe versie van Google Analytics heeft geïntroduceerd: Google Analytics 4. Vanaf 1 juli 2023 zullen de huidige Universal Analytics-property’s stoppen met het verwerken van hits. Dit houdt in dat er geen nieuwe data in het Google Analytics dashboard meer zal verschijnen. Tijd voor Google Analytics 4. En tijd voor actie!

Google heeft al een tijdje geleden versie 4 van Google Analytics (GA4) gelanceerd. Als het goed is heb je hier als eigenaar van je website, webshop of webapplicatie al één of meerdere e-mails van Google ontvangen. De nieuwe versie Google Analytics 4 heeft tal van verbeteringen en zal over niet al te lange tijd dan ook de huidige Google Universal Analytics v3 vervangen. Universal Analytics zal door Google dan ook niet langer worden doorontwikkeld en wordt vanaf 1 juli 2023 helemaal uitgefaseerd.

Voordelen Google Analytics 4 volgens Google

  • Privacy-gericht en duurzaam voor de toekomst.
  • Gebruikt machine learning om inzichten te krijgen in het klanttraject op verschillende platforms en apparaten.
  • Verbeterde, naadloze integraties met de advertentieplatforms van Google voor optimale campagneprestaties en een betere marketing-ROI.

Voordelen Google Analytics 4 in de praktijk

  • Statistieken worden op een andere manier gemeten. Niet langer op basis van sessies en bij het inladen van een pagina maar op basis van gebeurtenissen. Waarbij per gebeurtenis er een uitgebreide set aan parameters wordt meegegeven. Met deze nieuwe event-driven manier speelt Google in op de steeds vaker voorkomende (headless) webapps en one-page websites waarbij het laden van individuele pagina's niet langer aan de orde is.
  • Ook introduceert Google Analytics 4 de optie tot verbeterde metingen die naast de 'standaard gebeurtenissen' ook andere interessante informatie automatisch voor je in kaart brengt, namelijk: scrolls, uitgaande klikken, zoekopdrachten op de website, video-engagement en downloads.
  • Met de komst van datastreams kun je data van verschillende bronnen, zoals je website, app en webapplicatie combineren. Zodat je een totaaloverzicht krijgt van het gedrag en de behoefte van je doelgroep. Je hoeft dus niet voor per bron een property aan te maken zoals dat in Universal Analytics wel het geval is/was.
  • De nieuwe Google Analytics 4 maakt gebruik van machine learning en big data om intelligente voorspellingen te doen als het gaat om relevante doelgroepen, gedrag en dergelijke. Dit is een relatief nieuw proces dat nog volop door Google doorontwikkeld zal worden.
  • Ook zijn er stappen gezet om in de toekomst anonieme data te verzamelen zonder het gebruik van cookies. Vooral server-side analytics zal hierbij een grote rol spelen zodra de wetgeving met betrekking tot cookies naar verwachting zal veranderen.
  • Beter overzicht en veel meer rapportagemogelijkheden. Het zal in het begin in vergelijking met Google Universal even wennen zijn. Echter, zodra je er eenmaal aan gewend bent geraakt, zijn de mogelijkheden veel uitgebreider!

Overstappen naar Google Analytics 4

Omdat bij de overgang naar de nieuwe versie van Google Analytics v4 de historische data niet wordt overgezet kun je niet vroeg genoeg beginnen met de nieuwe versie van Analytics. Wij raden je dan ook aan om zo snel mogelijk Google Analytics 4 te activeren. Dit kan vooralsnog naast de bestaande Google Universal Analytics totdat de oude versie wordt uitgefaseerd.

Vragen of hulp nodig bij de overstap?

Heb je vragen of hulp nodig bij de overgang naar de nieuwe Analytics-versie? Neem dan contact met ons op of maak een afspraak om alle voordelen en mogelijkheden met een bakje ☕ te bespreken.

Klaar om tijd te besparen?

Vertel ons over je project.

We helpen je graag om de mogelijkheden te ontdekken.